Címlap      Fórum   Versek   Galéria    Biblia   Idézetek Rosszcsont Indiánnapló
Keresés »
 
Bejelentkezés
Név:
Jelszó:
    
» Elfelejtetted a jelszavad?
» Regisztráció
 
Tartalom
  Gondolatok
  Fórum
  Versek
» Galéria
  Biblia
  Idézetek
  Rosszcsont naplója
  Indiánnapló
  Keresés
  Linkgyűjtemény
  Közvélemény
  Alkotók
  Regisztráció
  Jelszóküldés
  Impresszum
  Bannercsere
 
  RSS feed Tartalom RSS
  Fórum RSS feedFórum RSS
Idézetek »
Az ember csak él, vágyakozik, ismerkedik, szeretkezik, aztán megnősül, megél egy nő társaságában szerelmet, születést és halált, aztán megfordul lábikrák után az utcán, néha tönkremegy egy hajviselet vagy egy száj forró lehelete miatt, pillanatokra úgy érzi, polgári ágyakban vagy mellékutcák szennyes találkaszállóinak törött rugós hencserein, hogy kielégült, néha fellengzősen nagylelkű egy nővel, sírnak és fogadkoznak, hogy most már ők ketten együtt maradnak, segítenek egymásnak és egymáson, egy hegytetőn élnek, vagy a nagyvárosban...
(Márai Sándor: Válás Budán (részletek))
Enveco Free Stat

Gyász, fotó, élő kép

Ako · 2005. december 10., szombat · fórum » 31

Egy levélváltásunk nyomán e website gazdája — barátom és munkatársam — invitált, hogy írjam le pár gondolatomat a Merengőn.

Nem vagyok fotós, bár régóta érdekel a dolog. Hosszú szünet után néhány éve foglalkozom vele aktívan. A vélemény, hogy a képeim szomorúak, először meghökkentett, majd kapóra jött, hogy megfogalmazzak valamit.

Technikai esetlegességből vált felszínes evidenciává, hogy a fotó egy elmúlt időpont, helyzet és nézőpont lenyomata. Mintha nem tudna más lenni, mint egy időtöredék sírja. Magában hordja a halált, rákenve a színek balzsamát. Az effajta rögzítés szükségképp kétségbeesés. Ez a fotográfia gyászos alaprétege, ami minden vidám képtartalmon megbosszulja magát. Mosoly!

Cartier-Bresson híres formulája, mely szerint a fényképezés feladata a döntő pillanat (decisive moment) megragadása, bebetonozta és a fotográfia legnagyobb hatású dogmájává avatta ezt a dimenziót. Rendkívül káros tévedés, sok tehetséget elnyelő zsákutca! A pillanat hatásos megragadása sohasem több, mint ügyesség, és helye a zsurnalizmusban van, távol a művészettől. Minél sikerültebb, annál gyorsabban elhal a figyelemért tülekedő felvételek konkurrenciájában. A milicista halálával egyszersmind maga a fotó kapott szívlövést, mint a képiség nagyszabású esélye. Ez ismétlődik a csömörig az emberek, az élőlények, a mozgás fényképein. Addig az unalomig, amelyen túl nem nyílik távlat.

E torzképnek hátat fordítva a fotó, a halál ügynöke, valójában tanú. Ez egyedülálló lehetősége. Szemtanú, mely hagyományt ad tovább, emlékeztet. Nem média, hanem médium, megszabadul attól a nyűgtől, hogy újat mondjon, szokatlant mutasson, szenzációt vagy borzalmat mutogasson. Ehelyett befelé fordítja a szemlélőt és emlékezetének betegségére emlékezteti. Ahol ez a nosztalgia nem lezárja az időt, hanem megnyitja; ahol nem a múltba száműz, hanem a jövőhöz tartozik, ott a kép az idő tükrévé, az idő pedig valami egészen másnak a képévé változik.

Eleven képpé, mely anélkül dinamikus, hogy izgő-mozgó lényeket fénymásolna. Sűrűn, körvonalait vesztve kavarog, mert amikor a kép életlen, a gondolat éles, és amikor a kép éles, a gondolat eltávolodik a fókuszponttól, miként Hiroshi Sugimoto, a legnagyobbak egyike, mondta nemrég.

Az imént elkerülhetetlenül Tarkovszkijra utaltam (Tükör, Nosztalgia, Solaris), aki a fotón alapuló filmet visszakapcsolta a képiség eredeti képéhez, az ikonhoz.

Az eleven képet nem kell megragadni, mert nem száll el, mivel eleve nem a térbe börtönzött pillanatban lakozik. A képi kétdimenzió mélységgé változtatja a harmadik dimenziót, s így annak a térnek a menthetetlen elmúlására emlékeztet, amelyet térnek ismerünk. Ez jó hír.

Mint látlelet, a kényszeres digitális vizuáltermelés elsőrangú ihlet a látás megtisztítására. Ha igazán érdekel a fotó, akkor világos, hogy — mint Bora Gábor írta — nem az a baj a képekkel, hogy túl sok van belőlük, hanem az, hogy túl kevés. Az egyik út, mely az egyensúly felé vezet, az, hogy megpróbálom beengedni a fényt a sötétkamrába.



Négyzet-eszme
 

Lassú határ
 

Rendszeres seb
 

Végtelen érintkezés
 

Téglalap-eszme
 

Négyzet-kincs
 

Körkörös szellem
 

Eszményi zóna
 

Szűrő 1.
 

Függvény
 

Talaj
 

Hajsza
 

Csillagok
 

Örvény
 

Te
 

Fény
 



FÓRUM: Gyász, fotó, élő kép

a témát indította: Középesy G, 2005.12.11. 10:56 - 31 üzenet

főtéma: Galéria

zsuzsó - #24031 - 2009. július 12., vasárnap - 23:22 - Válasz erre...
élettelenek, utópisztikusak...sorry
zsuzsó - #24030 - 2009. július 12., vasárnap - 23:22 - Válasz erre...
élettelenek, utópisztikusak...sorry
formanek - #20701 - 2007. június 23., szombat - 03:22 - Válasz erre...
Gratulálok ezekhez a fotókhoz. Megnéztem a weblapon is, le vagyok nyűgözve. Véletlenül keveredtem ide, mert a körkörös időről meg a lichthofokról igyekeztem adatot találni. A négyzetek: éppen ilyen képek éltek a fejemben egy színházi munka kapcsán.
med - #16252 - 2006. március 20., hétfő - 22:03 - Válasz erre...
Eni írta (#16247, 2006. március 20., hétfő - 16:23):
>önkifejező eszköz a fényképezés). De ezek a képek valahogy, >valamiért megfogtak, főleg a Négyzet-kincs.
Ok, elfogadom.:-))
Ako - #16251 - 2006. március 20., hétfő - 21:57 - Válasz erre...
Részemről mindenesetre köszönet a véleményért.
Eni - #16247 - 2006. március 20., hétfő - 16:23 - Válasz erre...
Kedves med!
Ez egy kicsit "primitív" lesz... Ugyanis nem tudom megmagyarázni, hogy mért tetszenek ezek a képek.
Nem igazán szeretek fényképeket nézni. Ennek a miértjét sem tudom megindokolni. Egy tájon vagy helyzetben nem biztos, hogy én ugyanazt találom kiemelndőnek, mint a kép készítője (éppen ezért önkifejező eszköz a fényképezés). De ezek a képek valahogy, valamiért megfogtak, főleg a Négyzet-kincs.
Igyazad van, a három szó tényleg elég tömör volt =)
med - #16218 - 2006. március 8., szerda - 12:06 - Válasz erre...
Eni írta (#16216, 2006. március 8., szerda - 11:18):
>
> Kegyetlen jó képek...


Meg tudnad indokolni? Nem vonom ketsegbe, h igazad lehet, csak picit tomor a velemyn:-)
Eni - #16216 - 2006. március 8., szerda - 11:18 - Válasz erre...
Kegyetlen jó képek...
Ako - #15980 - 2006. január 19., csütörtök - 16:17 - Válasz erre...
Köszönöm.
tsabee - #15798 - 2005. december 23., péntek - 13:23 - Válasz erre...
Nagyon jó képek!! Gratulálok!
med - #15757 - 2005. december 18., vasárnap - 22:10 - Válasz erre...
csend írta (#15756, 2005. december 18., vasárnap - 22:09):
> Ako írta (#15741, 2005. december 15., csütörtök - 20:52):
> > Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.
>
> próba cseresznye! :o)) szerintem megéri!
>
Mindenkeppen vagj bele.:-))
csend - #15756 - 2005. december 18., vasárnap - 22:09 - Válasz erre...
Ako írta (#15741, 2005. december 15., csütörtök - 20:52):
> Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.

próba cseresznye! :o)) szerintem megéri!


>
> med: igen, így készítettem.
Ako - #15741 - 2005. december 15., csütörtök - 20:52 - Válasz erre...
Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.

med: igen, így készítettem.
csend - #15740 - 2005. december 15., csütörtök - 20:17 - Válasz erre...
látványos, de hideg a világod. nem érzek benne életet lüktetést tüzet! hiányzik az a pillanat ami számomra a "huh" érzését hozza, hogy lássam újra meg újra, hogy akarjam a képet a világot befogadni érinteni érezni.
de ez szubjektív :o) és nem jelenti azt, hogy nem jó amit csinálsz. :o)
med - #15737 - 2005. december 15., csütörtök - 17:29 - Válasz erre...
Ako írta (#15735, 2005. december 15., csütörtök - 14:58):
> Technikailag a "filmre fényképezni + digitálisan finomhangolni" hibrid recept az alap. Ezen belül még a 6x6-os középformátum a fontos, mert nem szeretem a téglalapot, motiválatlannak találom. Aztán minőségi ff és diafilm, szűrők, stb. A többi apróság (a homály is szűrővel képződik), a lényeg pedig nem technikai jellegű, hanem olyasmi, amiről fent töprengtem.

Vagyis hagyomanyos technikaval keszitetted a kepet elotet szurokkel?

Vegul is tokmindegy digitalis vagy "analog" /:-)/ kepmodositokat hasznaltal, a lenyeg evegeredmeny. Az meg olyan, amilyen.:-)
Középesy G - #15736 - 2005. december 15., csütörtök - 16:18 - Válasz erre...
Köszi:))
Ako - #15735 - 2005. december 15., csütörtök - 14:58 - Válasz erre...
Technikailag a "filmre fényképezni + digitálisan finomhangolni" hibrid recept az alap. Ezen belül még a 6x6-os középformátum a fontos, mert nem szeretem a téglalapot, motiválatlannak találom. Aztán minőségi ff és diafilm, szűrők, stb. A többi apróság (a homály is szűrővel képződik), a lényeg pedig nem technikai jellegű, hanem olyasmi, amiről fent töprengtem.
Középesy G - #15731 - 2005. december 15., csütörtök - 13:01 - Válasz erre...
Ja, szerintem nagyon jól fotózol!!!:))

Szeretnék tanulni tőled!:)))
Középesy G - #15730 - 2005. december 15., csütörtök - 12:58 - Válasz erre...
Ako írta (#15729, 2005. december 15., csütörtök - 12:33):
> Kösz, bár ha utómunkával jön létre a megfelelő eredmény, az ugyanannyit ér. Inkább képminőségben van különbség a digitális csűrcsavar rovására, ezért amit lehet, felvételkor érdemes létrehozni.

Szia, milyen géppel dolgozol és a képek "trükkjeit", hogy készültek elárulnád?:))

A galériámban az összes kép nekem "eredeti" max Polár szűrő.
Ako - #15729 - 2005. december 15., csütörtök - 12:33 - Válasz erre...
Kösz, bár ha utómunkával jön létre a megfelelő eredmény, az ugyanannyit ér. Inkább képminőségben van különbség a digitális csűrcsavar rovására, ezért amit lehet, felvételkor érdemes létrehozni.
Középesy G - #15728 - 2005. december 15., csütörtök - 11:27 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
>
> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.

Most, hogy írtad azt, hogyan készültek a képek, külön gratulálok!!!! Ügyes vagy!!!!
Remélem nemsokára én is tudok ilyen képeket készíteni......:))
med - #15724 - 2005. december 14., szerda - 18:30 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):

> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.
Talan ugy lehet inkabb fogalmazni, h a lekepezett vilag szempontjabol ez ertelmezhetetlen, esetleg azt azert mondhatjuk, h a kep szempontjabol megiscsak van.:-) A fotografus az ertekesnek itelt kepet altalaban nagysamu kepbol valasztja ki. Na, ahhoz a kephez tartozik egy szerencses, donto pillanat.:-)))
>
med - #15723 - 2005. december 14., szerda - 18:07 - Válasz erre...
med írta (#15722, 2005. december 14., szerda - 17:58):
> Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> > Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
> Pl a Hajsza cimu eseten sem?
vagy a Csillagok?
Esetg valamifele elotetet hasznaltal az objektiv elott?
> :-)
>
med - #15722 - 2005. december 14., szerda - 17:58 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
Pl a Hajsza cimu eseten sem?
:-)
med - #15721 - 2005. december 14., szerda - 17:57 - Válasz erre...
>
> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.
Pl a Hajsza cimu eseten sem?
>
2017. november 23., csütörtök
Szerzők, alkotók »
Ako
Galéria:
»Gyász, fotó, élő kép (2005.12.10.)
 
Galéria » legújabbak
» Ako: Gyász, fotó, élő kép 2005.12.10.
  Szabolcsi Erzsébet: Felvidék 2005.12.09.
  Középesy Gábor A fotós..:))): Terror Háza Múzeum 2005.11.06.
  Középesy Gábor A fotós..:))): Magas-Tátra, Csorba-tó 2005.10.23.
  viktor: Németország, 2005. 2005.10.11.
  Középesy Gábor A fotós..:))): A váci fegyház és börtön 2005.08.18.
  Szeka: Az ólublói vár 2005.07.08.
  Szeka: Szepescsütörtökhely 2005.07.07.
  juanitaescudo: Lengyelország 2005.06.24.
  Középesy Gábor A fotós..:))): A tököli reptér 2005.06.12.
 
  RSS feed Tartalom RSS
Friss fórumtémák »
  Ünnep (94 · Árvai Emil)
  leszek a muzsad, almajanos (93 · felix44)
  Írj te is verset! (728 · Árvai Emil)
  Istenes versek, történetek (59 · Árvai Emil)
  Néhány vers és gondolat (1 · Redfield)
  Kezdő írók könyvkiadása (7 · pisch ferenc)
  SOS FELHÍVÁS!!!! (7 · pisch ferenc)
  Szép gondolatok (71 · Árvai Emil)
  Kérés (19 · almajanos)
  Kedvenc versek (180 · Árvai Emil)
  üzenet (2 · pisch ferenc)
  ŐSI HINDU TÖRTÉNETEK (16 · almajanos)
  A remenytelen szerelem meg mindig tart (661 · Blue)
  Feltűntek valakinek a falak? (3 · rosszcsont)
  Számítógépes kérdések, problémák... (295 · DevilGuy94)
  vmi` (1 · Imrecske)
  Apám halála II. (2 · Felleg)
  Nostradamus-jóslatok (22 · cido)
  kezdő íróknak van e esélye verset, vagy reény (1 · pisch ferenc)
  Reménytelen szerelmek vajon miért van ez (2 · remuszba)
új téma létrehozása...
 
Fórum RSS feedFórum RSS
Publikálnád a verseidet, képeidet?
Szeretnéd ezeken az oldalakon megosztani a többiekkel a verseidet vagy a képeidet, fotóidat? Nincs más dolgod, mint először is regisztrálni, aztán összeszedni pár dolgot és elküldeni nekünk emailben!
Hogy mit kell ilyenkor elküldeni a képek, versek mellett? Ha megnézed a már meglévő verseket, galériákat, akkor kiderül, mi mindenre van szükség, hogy felkerülhessen az oldalra:
» a beküldött versek/képek összefoglaló címe,
» rövid bevezetés a versek/képek elé,
» és ha akarsz, akkor küldj egy fényképet is magadról.
Copyright © 2001-2004 merengő szerkesztőség · Minden jog fenntartva. · RSS feed
hosted by meselia.hu