Címlap      Fórum   Versek   Galéria    Biblia   Idézetek Rosszcsont Indiánnapló
Keresés »
 
Bejelentkezés
Név:
Jelszó:
    
» Elfelejtetted a jelszavad?
» Regisztráció
 
Tartalom
  Gondolatok
  Fórum
  Versek
» Galéria
  Biblia
  Idézetek
  Rosszcsont naplója
  Indiánnapló
  Keresés
  Linkgyűjtemény
  Közvélemény
  Alkotók
  Regisztráció
  Jelszóküldés
  Impresszum
  Bannercsere
 
  RSS feed Tartalom RSS
  Fórum RSS feedFórum RSS
Idézetek »
Miért fáradozik egy nő tíz éven át azon, hogy megváltoztassa egy férfi szokásait, majd elpanaszolja: nem ilyen volt, amikor hozzámentem?
(Barbra Streisand)
Enveco Free Stat

Gyász, fotó, élő kép

Ako · 2005. december 10., szombat · fórum » 31

Egy levélváltásunk nyomán e website gazdája — barátom és munkatársam — invitált, hogy írjam le pár gondolatomat a Merengőn.

Nem vagyok fotós, bár régóta érdekel a dolog. Hosszú szünet után néhány éve foglalkozom vele aktívan. A vélemény, hogy a képeim szomorúak, először meghökkentett, majd kapóra jött, hogy megfogalmazzak valamit.

Technikai esetlegességből vált felszínes evidenciává, hogy a fotó egy elmúlt időpont, helyzet és nézőpont lenyomata. Mintha nem tudna más lenni, mint egy időtöredék sírja. Magában hordja a halált, rákenve a színek balzsamát. Az effajta rögzítés szükségképp kétségbeesés. Ez a fotográfia gyászos alaprétege, ami minden vidám képtartalmon megbosszulja magát. Mosoly!

Cartier-Bresson híres formulája, mely szerint a fényképezés feladata a döntő pillanat (decisive moment) megragadása, bebetonozta és a fotográfia legnagyobb hatású dogmájává avatta ezt a dimenziót. Rendkívül káros tévedés, sok tehetséget elnyelő zsákutca! A pillanat hatásos megragadása sohasem több, mint ügyesség, és helye a zsurnalizmusban van, távol a művészettől. Minél sikerültebb, annál gyorsabban elhal a figyelemért tülekedő felvételek konkurrenciájában. A milicista halálával egyszersmind maga a fotó kapott szívlövést, mint a képiség nagyszabású esélye. Ez ismétlődik a csömörig az emberek, az élőlények, a mozgás fényképein. Addig az unalomig, amelyen túl nem nyílik távlat.

E torzképnek hátat fordítva a fotó, a halál ügynöke, valójában tanú. Ez egyedülálló lehetősége. Szemtanú, mely hagyományt ad tovább, emlékeztet. Nem média, hanem médium, megszabadul attól a nyűgtől, hogy újat mondjon, szokatlant mutasson, szenzációt vagy borzalmat mutogasson. Ehelyett befelé fordítja a szemlélőt és emlékezetének betegségére emlékezteti. Ahol ez a nosztalgia nem lezárja az időt, hanem megnyitja; ahol nem a múltba száműz, hanem a jövőhöz tartozik, ott a kép az idő tükrévé, az idő pedig valami egészen másnak a képévé változik.

Eleven képpé, mely anélkül dinamikus, hogy izgő-mozgó lényeket fénymásolna. Sűrűn, körvonalait vesztve kavarog, mert amikor a kép életlen, a gondolat éles, és amikor a kép éles, a gondolat eltávolodik a fókuszponttól, miként Hiroshi Sugimoto, a legnagyobbak egyike, mondta nemrég.

Az imént elkerülhetetlenül Tarkovszkijra utaltam (Tükör, Nosztalgia, Solaris), aki a fotón alapuló filmet visszakapcsolta a képiség eredeti képéhez, az ikonhoz.

Az eleven képet nem kell megragadni, mert nem száll el, mivel eleve nem a térbe börtönzött pillanatban lakozik. A képi kétdimenzió mélységgé változtatja a harmadik dimenziót, s így annak a térnek a menthetetlen elmúlására emlékeztet, amelyet térnek ismerünk. Ez jó hír.

Mint látlelet, a kényszeres digitális vizuáltermelés elsőrangú ihlet a látás megtisztítására. Ha igazán érdekel a fotó, akkor világos, hogy — mint Bora Gábor írta — nem az a baj a képekkel, hogy túl sok van belőlük, hanem az, hogy túl kevés. Az egyik út, mely az egyensúly felé vezet, az, hogy megpróbálom beengedni a fényt a sötétkamrába.



Négyzet-eszme
 

Lassú határ
 

Rendszeres seb
 

Végtelen érintkezés
 

Téglalap-eszme
 

Négyzet-kincs
 

Körkörös szellem
 

Eszményi zóna
 

Szűrő 1.
 

Függvény
 

Talaj
 

Hajsza
 

Csillagok
 

Örvény
 

Te
 

Fény
 



FÓRUM: Gyász, fotó, élő kép

a témát indította: Középesy G, 2005.12.11. 10:56 - 31 üzenet

főtéma: Galéria

zsuzsó - #24031 - 2009. július 12., vasárnap - 23:22 - Válasz erre...
élettelenek, utópisztikusak...sorry
zsuzsó - #24030 - 2009. július 12., vasárnap - 23:22 - Válasz erre...
élettelenek, utópisztikusak...sorry
formanek - #20701 - 2007. június 23., szombat - 03:22 - Válasz erre...
Gratulálok ezekhez a fotókhoz. Megnéztem a weblapon is, le vagyok nyűgözve. Véletlenül keveredtem ide, mert a körkörös időről meg a lichthofokról igyekeztem adatot találni. A négyzetek: éppen ilyen képek éltek a fejemben egy színházi munka kapcsán.
med - #16252 - 2006. március 20., hétfő - 22:03 - Válasz erre...
Eni írta (#16247, 2006. március 20., hétfő - 16:23):
>önkifejező eszköz a fényképezés). De ezek a képek valahogy, >valamiért megfogtak, főleg a Négyzet-kincs.
Ok, elfogadom.:-))
Ako - #16251 - 2006. március 20., hétfő - 21:57 - Válasz erre...
Részemről mindenesetre köszönet a véleményért.
Eni - #16247 - 2006. március 20., hétfő - 16:23 - Válasz erre...
Kedves med!
Ez egy kicsit "primitív" lesz... Ugyanis nem tudom megmagyarázni, hogy mért tetszenek ezek a képek.
Nem igazán szeretek fényképeket nézni. Ennek a miértjét sem tudom megindokolni. Egy tájon vagy helyzetben nem biztos, hogy én ugyanazt találom kiemelndőnek, mint a kép készítője (éppen ezért önkifejező eszköz a fényképezés). De ezek a képek valahogy, valamiért megfogtak, főleg a Négyzet-kincs.
Igyazad van, a három szó tényleg elég tömör volt =)
med - #16218 - 2006. március 8., szerda - 12:06 - Válasz erre...
Eni írta (#16216, 2006. március 8., szerda - 11:18):
>
> Kegyetlen jó képek...


Meg tudnad indokolni? Nem vonom ketsegbe, h igazad lehet, csak picit tomor a velemyn:-)
Eni - #16216 - 2006. március 8., szerda - 11:18 - Válasz erre...
Kegyetlen jó képek...
Ako - #15980 - 2006. január 19., csütörtök - 16:17 - Válasz erre...
Köszönöm.
tsabee - #15798 - 2005. december 23., péntek - 13:23 - Válasz erre...
Nagyon jó képek!! Gratulálok!
med - #15757 - 2005. december 18., vasárnap - 22:10 - Válasz erre...
csend írta (#15756, 2005. december 18., vasárnap - 22:09):
> Ako írta (#15741, 2005. december 15., csütörtök - 20:52):
> > Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.
>
> próba cseresznye! :o)) szerintem megéri!
>
Mindenkeppen vagj bele.:-))
csend - #15756 - 2005. december 18., vasárnap - 22:09 - Válasz erre...
Ako írta (#15741, 2005. december 15., csütörtök - 20:52):
> Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.

próba cseresznye! :o)) szerintem megéri!


>
> med: igen, így készítettem.
Ako - #15741 - 2005. december 15., csütörtök - 20:52 - Válasz erre...
Ezt már szeretem, ha bírálat ér. Lehet, hogy egyfajta szigor, fegyelem vagy koncentráció kutatása, amit általában hiányolok a fotográfiában, hidegséghez vezet. Ezen dolgozni kell.

med: igen, így készítettem.
csend - #15740 - 2005. december 15., csütörtök - 20:17 - Válasz erre...
látványos, de hideg a világod. nem érzek benne életet lüktetést tüzet! hiányzik az a pillanat ami számomra a "huh" érzését hozza, hogy lássam újra meg újra, hogy akarjam a képet a világot befogadni érinteni érezni.
de ez szubjektív :o) és nem jelenti azt, hogy nem jó amit csinálsz. :o)
med - #15737 - 2005. december 15., csütörtök - 17:29 - Válasz erre...
Ako írta (#15735, 2005. december 15., csütörtök - 14:58):
> Technikailag a "filmre fényképezni + digitálisan finomhangolni" hibrid recept az alap. Ezen belül még a 6x6-os középformátum a fontos, mert nem szeretem a téglalapot, motiválatlannak találom. Aztán minőségi ff és diafilm, szűrők, stb. A többi apróság (a homály is szűrővel képződik), a lényeg pedig nem technikai jellegű, hanem olyasmi, amiről fent töprengtem.

Vagyis hagyomanyos technikaval keszitetted a kepet elotet szurokkel?

Vegul is tokmindegy digitalis vagy "analog" /:-)/ kepmodositokat hasznaltal, a lenyeg evegeredmeny. Az meg olyan, amilyen.:-)
Középesy G - #15736 - 2005. december 15., csütörtök - 16:18 - Válasz erre...
Köszi:))
Ako - #15735 - 2005. december 15., csütörtök - 14:58 - Válasz erre...
Technikailag a "filmre fényképezni + digitálisan finomhangolni" hibrid recept az alap. Ezen belül még a 6x6-os középformátum a fontos, mert nem szeretem a téglalapot, motiválatlannak találom. Aztán minőségi ff és diafilm, szűrők, stb. A többi apróság (a homály is szűrővel képződik), a lényeg pedig nem technikai jellegű, hanem olyasmi, amiről fent töprengtem.
Középesy G - #15731 - 2005. december 15., csütörtök - 13:01 - Válasz erre...
Ja, szerintem nagyon jól fotózol!!!:))

Szeretnék tanulni tőled!:)))
Középesy G - #15730 - 2005. december 15., csütörtök - 12:58 - Válasz erre...
Ako írta (#15729, 2005. december 15., csütörtök - 12:33):
> Kösz, bár ha utómunkával jön létre a megfelelő eredmény, az ugyanannyit ér. Inkább képminőségben van különbség a digitális csűrcsavar rovására, ezért amit lehet, felvételkor érdemes létrehozni.

Szia, milyen géppel dolgozol és a képek "trükkjeit", hogy készültek elárulnád?:))

A galériámban az összes kép nekem "eredeti" max Polár szűrő.
Ako - #15729 - 2005. december 15., csütörtök - 12:33 - Válasz erre...
Kösz, bár ha utómunkával jön létre a megfelelő eredmény, az ugyanannyit ér. Inkább képminőségben van különbség a digitális csűrcsavar rovására, ezért amit lehet, felvételkor érdemes létrehozni.
Középesy G - #15728 - 2005. december 15., csütörtök - 11:27 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
>
> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.

Most, hogy írtad azt, hogyan készültek a képek, külön gratulálok!!!! Ügyes vagy!!!!
Remélem nemsokára én is tudok ilyen képeket készíteni......:))
med - #15724 - 2005. december 14., szerda - 18:30 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):

> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.
Talan ugy lehet inkabb fogalmazni, h a lekepezett vilag szempontjabol ez ertelmezhetetlen, esetleg azt azert mondhatjuk, h a kep szempontjabol megiscsak van.:-) A fotografus az ertekesnek itelt kepet altalaban nagysamu kepbol valasztja ki. Na, ahhoz a kephez tartozik egy szerencses, donto pillanat.:-)))
>
med - #15723 - 2005. december 14., szerda - 18:07 - Válasz erre...
med írta (#15722, 2005. december 14., szerda - 17:58):
> Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> > Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
> Pl a Hajsza cimu eseten sem?
vagy a Csillagok?
Esetg valamifele elotetet hasznaltal az objektiv elott?
> :-)
>
med - #15722 - 2005. december 14., szerda - 17:58 - Válasz erre...
Ako írta (#15720, 2005. december 14., szerda - 17:45):
> Olyan, hogy "eredeti" vagy manipulálatlan kép, nem létezik. Ezért ? szerencsére ? mindig csak a végeredmény számít. (Amúgy tévedés: az itt közölt színes képekbe szinte semmi digitális beavatkozás nem történt, de mint mondtam, ez teljesen lényegtelen.)
Pl a Hajsza cimu eseten sem?
:-)
med - #15721 - 2005. december 14., szerda - 17:57 - Válasz erre...
>
> Igaz, a pillanat fogalmát lehet pontosítani, de azt hiszem, hogy sem szűk, sem tág értelemben nem lehet hivatkozási alap a fotográfiában.
Pl a Hajsza cimu eseten sem?
>
2017. április 23., vasárnap
Szerzők, alkotók »
Ako
Galéria:
»Gyász, fotó, élő kép (2005.12.10.)
 
Galéria » legújabbak
» Ako: Gyász, fotó, élő kép 2005.12.10.
  Szabolcsi Erzsébet: Felvidék 2005.12.09.
  Középesy Gábor A fotós..:))): Terror Háza Múzeum 2005.11.06.
  Középesy Gábor A fotós..:))): Magas-Tátra, Csorba-tó 2005.10.23.
  viktor: Németország, 2005. 2005.10.11.
  Középesy Gábor A fotós..:))): A váci fegyház és börtön 2005.08.18.
  Szeka: Az ólublói vár 2005.07.08.
  Szeka: Szepescsütörtökhely 2005.07.07.
  juanitaescudo: Lengyelország 2005.06.24.
  Középesy Gábor A fotós..:))): A tököli reptér 2005.06.12.
 
  RSS feed Tartalom RSS
Friss fórumtémák »
  leszek a muzsad, almajanos (93 · felix44)
  Írj te is verset! (728 · Árvai Emil)
  Ünnep (93 · Árvai Emil)
  Istenes versek, történetek (59 · Árvai Emil)
  Néhány vers és gondolat (1 · Redfield)
  Kezdő írók könyvkiadása (7 · pisch ferenc)
  SOS FELHÍVÁS!!!! (7 · pisch ferenc)
  Szép gondolatok (71 · Árvai Emil)
  Kérés (19 · almajanos)
  Kedvenc versek (180 · Árvai Emil)
  üzenet (2 · pisch ferenc)
  ŐSI HINDU TÖRTÉNETEK (16 · almajanos)
  A remenytelen szerelem meg mindig tart (661 · Blue)
  Feltűntek valakinek a falak? (3 · rosszcsont)
  Számítógépes kérdések, problémák... (295 · DevilGuy94)
  vmi` (1 · Imrecske)
  Apám halála II. (2 · Felleg)
  Nostradamus-jóslatok (22 · cido)
  kezdő íróknak van e esélye verset, vagy reény (1 · pisch ferenc)
  Reménytelen szerelmek vajon miért van ez (2 · remuszba)
új téma létrehozása...
 
Fórum RSS feedFórum RSS
Publikálnád a verseidet, képeidet?
Szeretnéd ezeken az oldalakon megosztani a többiekkel a verseidet vagy a képeidet, fotóidat? Nincs más dolgod, mint először is regisztrálni, aztán összeszedni pár dolgot és elküldeni nekünk emailben!
Hogy mit kell ilyenkor elküldeni a képek, versek mellett? Ha megnézed a már meglévő verseket, galériákat, akkor kiderül, mi mindenre van szükség, hogy felkerülhessen az oldalra:
» a beküldött versek/képek összefoglaló címe,
» rövid bevezetés a versek/képek elé,
» és ha akarsz, akkor küldj egy fényképet is magadról.
Copyright © 2001-2004 merengő szerkesztőség · Minden jog fenntartva. · RSS feed
hosted by meselia.hu